mandag 30. mai 2016

Oljesystem

Oljesystem for turbokompressor

En liten gjennomgang


Strøm og komponenter

En flertrinns turbokompressor med både smøreolje og sperreolje krever en del utstyr og vedlikehold. Noe av utstyret gjennomgås her, samt litt enkelt rutinemessig vedlikehold. 

Oljesystemet starter på et reservoar. Reservoaret kan være i forskjellige størrelser og utførelser og kan holde forskjellige temperaturer. Noen har oljevarmere i seg. Deretter blir oljen sygd inn og presset ut av en tannhjulspumpe. Det er 2 pumper (2200 l/min) hvor 1 drives av en dampturbin på 55KW og en på elektromotor på 70Kw. Oljestrømmen pumpes gjennom 2 oljekjølere. Dette for å holde en konstant temperatur, pga varmeøkning i pumpe og kompressor. Væskestrømmen går så i 2 filtere med finhet 2 μm. Deretter splitter strømmen seg i smøreolje og sperreolje. Smøreoljen holder 4 bar og brukes for å smøre lagrene i kompressoren. Lagrene er både aksial og radial glidelagre, som det ofte er på store maskiner (annet enn maskiner med stor belastning, f.eks knusere). Sperreoljen holder 4,5 bar og brukes i tetningene for å være en barrikade mot gasslekasje. Den brukte sperreoljen føres til en avgassingsdrum for å hindre gass i oljen. 

Reguleringssystem

Det er konstant trykklegulering på både smøreolje og sperreolje. Overflødig olje føres tilbake til tank. I tillegg til dette er det akkumulatorer på alle oljesystemer som skal opprettholde trykket ved et plutselig trykkfall. Det er også en gravitasjonstank som skal holde et lite oljetrykk/strøm dersom kompressoren tripper. Dette gir lagre smøring de siste omdreiningene før den stopper (og når tørnegiret slår inn). 

Normalt forebyggende vedlikehold

Vanlig forebyggende vedlikehold er filterbytte med interval og/eller ved differansetrykk. Dette gjøres ved å bytte over filter i drift. Man drenerer gammelt filter, bytter filter, fyller og lufter kammeret. 

En annen vedlikeholdsoppgave er overspeed av turbin til oljepumpe. Dette gjøres ved å koble fra motor og pumpe. Deretter kjører turbinen sakte opp i turtall mens man måler med et eksternt tachymeter. Man ser ved hvilket omdreiningstall turbinen tripper (mekanisk sentrifugalbryter). Dette er en viktig sikkerhetsbarriære fra å ødelegge utstyr. 

Oljeprøver tas med intervaller og det går runder for å se etter oljelekkasje. Tester tas for å sjekke etter fremmedlegemer og partikler av ulik opprinnelse i oljen. Man ser også etter flammepunkt og andre egenskaper oljen må ha for å fungere som den skal. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar